24 Nisan 2016 Pazar

İltifat


Çok uzun yazasım yok.

Eskilerin '' marifet iltifata tabidir'' sözü aslında her şeyi özetliyor.

Her canlı hatta nesne iltifat ile iyileşir.

Çiçeklerde bunun denendiğini biliyoruz. Hayvanlar da bile...

Ya insan ?

Ya çocuğumuz ?

Ya eş..?

Genellikle şiddet ve çeşitleri erkeklerden geldiği için, ''erkek şiddetinden'' bahsederiz.

Örneğin, sabahları abus çehre ile kalkan ya da eşini kapıda merdivenlerden kaybolasıya dek, ''seni şimdiden özledim bakışlarıyla'' uğurlamadan kapıyı yüzüne çarpar gibi kapatan kadının şiddeti az mıdır ?

İltifat; dilimizde anlaşıldığı gibi yalnızca (kompliman) olarak karşılığını bulmuyor. Diğer anlamlarından olarak; ilgi gösterme, rağbet etme...

Su yumuşacıktır ama en sert kayalara zamanla şekil verir. Akıllı insan, seven insan su gibi olandır.

Bir zamanlar bir kadın bana sen harika derin bir şairsin dedi, sanırım ona inandım; şaire benzer bir şey oldum...Oysa, o zamana kadar makale ağırlıklı karalardım ve yazar gibi dururdum. O kişiye kadar yalnızca şair ruhlu olduğuma inanırken, şair olduğuma da inandım...Ne de olsa adıma fan sayfası bile açmıştı... Şairsin oğlum sen bak millet kitap çıkaracak mısın diye soruyor :)

Hani üstad Necip Fazıl'a annesi ''şair ol'' demiş, ''ben de oldum'' demiş ya onun gibi bir şey

İltifat etti, rağbet etti, şair eyledi.

Kadın erkeği onurlandıracak her vesile ile.(Erkek de kadını.) Ortaokulda din dersi hocamız yalan konusu işlenirken, derdi ki, annenize, babanıza hocanıza şöyle yalanlar söylerseniz günah olmaz:

Babacığım sen Cüneyt Arkın'dan daha yakışıklı, kuvvetlisin...Hocam sen çok çok bilgili ve dersi çok güzel anlatıyorsun...(Gülüşmeler.)

Bir eş, eşi tarafından değerli görülmediğini fark ettiği anda, bu itibarsızlaştırılma onu çok farklı duygulara iter. Devamı durumunda 3 şeyden biri olmaktadır:

1- Şiddet, 2- Aldatma 3-Boşanma...

''Marifet iltifata tabidir.''Çok büyük atasözlerimizden.

Hatta, iltifatsız mal zayidir de denmiştir.

Zayi olan emekler, şiirler gibi.

Biri ''siz mükemmel, siz derin bir şairsiniz üstadım'' diyerek, seni iltifatlarla motife eder, diğeri de faraza ''bu işler şiir yazmakla olmuyor'' diyerek...

Şair ne güzel demiş :''Ol mahiler ki, derya içredir,deryayı bilmezler.''

Hayırlı, huzurlu, şiirden, şair gönüllerden anlayanlarla dolu pazarlar diliyorum.