15 Nisan 2021 Perşembe

Hz. Mevlana ile oruç (3)


 ''Sen, orucu, şaşılacak acayip meziyetleri bulunan bir şey olarak bil! 

Oruç, insana can bağışlar. 
Gönül lütfeder. 
Sen, şaşılacak bir şey görmek istersen, oruca şaş! 
Sen, göklere çıkmak, Miraç etmek sevdasındaysan, şunu bil ki, oruç, senin önüne getirilmiş bir Arap atıdır.'' Hz. Mevlana [kuddise sirruh]

Gönül ne ola ki demiştik. Bakalım mı biraz?

Hz. Pir Dîvân-ı Kebîr'inde şöyle demektedir; “Gönlü gereği gibi anlamak için bir zaman, gönül mahallesine girdim, orada kaldım. Böylece gönlün hâlinden bir iz, bir nişan aramaya koyuldum. Bakayım gönlümün halleri nedir? Nasıldır? Diye düşündüm. 

Gördüm ki, yalnız ben değil, bütün dünya ondan şikâyetçi, onun yüzünden feryada düşmüş. Her ovada, her şehirde rastladığım bilginlerden, akıllı kişilerden gönüle dair ne düşündüklerini, ne destanlar söylediklerini sordum. Hepsi de gönlün elinden yakındı, yaka silkti, hepsi de feryada geldi. Bu hal bana dokundu. Gönül konusu üzerinde bir şüpheye zanna düştüm. Sonunda, bu konu üzerinde, aklın bir işe yaramadığını anladım da aklımı bıraktım. Gönüle doğru sefere çıktım, yola düştüm, fakat onun bulunmadığı hiçbir yer de görmedim. Aslında şu gönül, arif ile mârufun, yâni bilen ile bilinen arasında tercümanlık edip durmada. 

Gönülün ne olduğunu ancak gönül sâhipleri bilir. 
Ruhsuz kişi, gönlün değerini ne bilsin? 
Sen gönülü ancak Allah kapısında, ilâhî dergahta bulabilirsin. 
Gönül filanda fişmanda bulunmaz. 
Âlemde kırık gönülleri onaran, eksiklikleri tamamlayan, dilediğini zorla yaptırmaya gücü yeten, her izi olanı, her izi bulunmayanı gereği gibi gören Allah'tan başkasında gönlü bulamazsın. Çünkü Allah, gönlü ev edinmiştir.” 

Gönül, kalp... Hiç bir yere sığmayan alemlerin Rabbinin ziyaret tecelli mahalli! Allah'ı birleyen, Allah'a iman eden letaifin adı. İnanılması zaruri olan şeyleri tasdik eden kalp üzerine İslam ve alimleri nice eserler yazmışlardır. Kalbin (gönlün) kan pompalayan bir et parçası olmadığını söylemiştik. Çok şükür ki Hz.Pir'in Mesnevi şerifini okumuş biri olarak, orada kalbe dair nice menkıbe ve sırların semboller üzerinden anlatıldığını beyanla okumadıysanız;  Rus edebiyatından sıra gelmedi diyorsanız yine derin bir vah!

Gönül bir aynadır. Ayna paslanmış ve kirliyse, oruç onu temizleyip parlatmak için gelir. O zaman Hakkın tecellileri orada zuhur etmeye başlar. 

''Oruç, insana can bağışlar. 
Gönül lütfeder. '' 

Sanırım biraz biraz anlamaya başladık. Baş gözüyle herkes çapı kadar zaten görüyor dünyayı. Gönül gözünden söz ediyor Hazreti Pir! 

Dünya kışında uykuda olan o gözü oruç ya da fani olan her şeye oruçlu bir gönül eri açıp uyandırır.